Hem / Tobaksbolag satsar tolv miljarder för att få nya kunder
Foto: Shutterstock
Enligt British American Tobacco är bolagets nya tobaksprodukter riktade till vuxna rökare som vill sluta. Men i en lång granskande artikeln avslöjas nu att tobaksbolaget satsar motsvarande cirka tolv miljarder kronor på marknadsföring på sociala medier, konserter och sportevenemang för att nå nya kunder.
British American Tobacco (BAT) är ett av världens största tobaksbolag. Två av bolagets nya varumärken är Glo, en upphettad tobaksprodukt, och Lyft, som är vitt så kallat tobaksfritt snus.
BAT försäkrar att produkterna vänder sig till vuxna rökare som vill sluta, men det motsägs enligt den undersökande artikeln från The Bureau of Investigative Journalism av att företagets egna undersökningar visar att minst hälften av vuxna e-cigarettanvändare och de som använde vitt snus inte tidigare använde nikotin – det vill säga att de aldrig hade rökt.
Formgivningen av BAT:s nya produkter och metoderna att marknadsföra dem riktas tydligt mot en ung publik. Bland annat sponsrade BAT förra året flera konserter med det populära spanska pojkbandet Dvicio. Enligt artikeln fanns mängder med influerare i publiken, inbjudna för att göra reklam för Glo. Andra i publiken hade vunnit biljetter genom ett lotteri på Glos Instagramkonto.
I Pakistan och Kenya satsar BAT för att ta sig in på marknaden. Enligt artikeln har ungdomar under 18 år i Pakistan fått gratisprover av Lyft, som där går under namnet Velo. Där har man också använt influerare via sociala plattformar som Tiktok, vilket man även har gjort i Sverige.
Som Tobaksfakta har skrivit om tidigare använder sig BAT också sponsring av Formel 1-lag som ett sätt att nå ut till 500 miljoner fans över hela världen. Formel 1 har den näst högsta andelen fans under 25 år av alla globala sportligor.
Marknadsföring av tobaksprodukter är vanligtvis inte tillåtet, men i många länder, däribland Sverige, regleras inte de nya ”tobaksfria” produkterna i tobakslagen, eftersom de endast innehåller nikotin. Nikotinet utvinns dock ur tobaksplantan.
Läs mer om BAT och företagets nya produkter på Tobacco Tactics webbplats: Next Generation Products: British American Tobacco
2025-02-12
Philip Morris International och British American Tobacco pumpar in barnvänliga smaker som blåbär och vattenmelon i konventionella cigaretter. Med ett...
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
2025-02-01
Nio återförsäljare och en tillverkare av e-cigaretter som ser ut att ha liknande smart teknik som till exempel finns i...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...