British American Tobacco (BAT) är ett av världens största tobaksbolag. Två av bolagets nya varumärken är Glo, en upphettad tobaksprodukt, och Lyft, som är vitt så kallat tobaksfritt snus.

BAT försäkrar att produkterna vänder sig till vuxna rökare som vill sluta, men det motsägs enligt den undersökande artikeln från The Bureau of Investigative Journalism av att företagets egna undersökningar visar att minst hälften av vuxna e-cigarettanvändare och de som använde vitt snus inte tidigare använde nikotin – det vill säga att de aldrig hade rökt.

Vänder sig till en ung publik

Formgivningen av BAT:s nya produkter och metoderna att marknadsföra dem riktas tydligt mot en ung publik. Bland annat sponsrade BAT förra året flera konserter med det populära spanska pojkbandet Dvicio. Enligt artikeln fanns mängder med influerare i publiken, inbjudna för att göra reklam för Glo. Andra i publiken hade vunnit biljetter genom ett lotteri på Glos Instagramkonto.

I Pakistan och Kenya satsar BAT för att ta sig in på marknaden. Enligt artikeln har ungdomar under 18 år i Pakistan fått gratisprover av Lyft, som där går under namnet Velo. Där har man också använt influerare via sociala plattformar som Tiktok, vilket man även har gjort i Sverige.

Som Tobaksfakta har skrivit om tidigare använder sig BAT också sponsring av Formel 1-lag som ett sätt att nå ut till 500 miljoner fans över hela världen. Formel 1 har den näst högsta andelen fans under 25 år av alla globala sportligor.

Marknadsföring av tobaksprodukter är vanligtvis inte tillåtet, men i många länder, däribland Sverige, regleras inte de nya ”tobaksfria” produkterna i tobakslagen, eftersom de endast innehåller nikotin. Nikotinet utvinns dock ur tobaksplantan.

Läs mer om BAT och företagets nya produkter på Tobacco Tactics webbplats:
Next Generation Products: British American Tobacco

Läs vidare