Hem / Swedish Match och norska staten till domstol i september
Om en månad möts den svenska snustillverkaren Swedish Match och norska staten i domstol. Tobaksbolaget vill stoppa det fortsatta genomförandet av den nya norska lagen om standardiserade, reklamfria tobaksförpackningar, inklusive snusdosor. Domstolen, Oslo byfogdembete, har avsatt en hel vecka för den muntliga domstolsförhandlingen.
Sedan 1 juli i år gäller en ny lag om tobaksförpackningarnas utseende i Norge. Liksom Australien, Frankrike och Storbritannien kräver Norge att tobaken säljs i helt reklamfria förpackningar som alla, oavsett märke, har samma standardiserade färg. Varumärket trycks med ett neutralt typsnitt och ingen dekor tillåts på paketen där de enda bilderna är hälsovarningarna. Samma regler i Norge gäller både för cigaretter och snus. Under en omställningsperiod fram till 1 juli nästa år får företagen sälja slut på produkter som redan fanns ute på marknaden när lagen trädde i kraft.
Swedish Match anser att lagen inte bör gälla snus, med argumentet att snusets hälsorisker är mindre än cigaretternas. I ett första steg för att försöka stoppa eller ändra lagen har bolaget stämt den norska staten och krävt att lagen tillfälligt ska sluta gälla i väntan på ett slutligt avgörande av sakfrågan.
Den norska staten företräds i domstolen av Helse- og omsorgsdepartementet.
Det främsta syftet med reklamfria tobaksförpackningar är att skydda unga från att lockas att börja använda tobak. Norges hälsominister Bent Høie säger till tidningen VG att det ”inte är någon överraskning att tobaksindustrin stämmer Norge på grund av reklamfria förpackningar. Det har de gjort även i Australien, Frankrike och Storbritannien – och förlorat överallt”.
Norge har sedan tidigare en lag som innebär att man inte får skylta med tobaksvaror eller annan tobaksreklam där produkterna säljs. Många andra länder har infört sådana så kallade exponeringsförbud för tobaksvaror och ett lagförslag om att ta bort tobaksskyltning och reklam på säljställen är på gångäven i Sverige. När det gäller reklamfria, standardiserade tobaksförpackningar har svenska lagstiftare ännu inte kommit lika långt, vilket Tobaksfakta och andra svenska folkhälsoföreträdare beklagar.
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...