Hem / Swedish Match och norska staten till domstol i september
Om en månad möts den svenska snustillverkaren Swedish Match och norska staten i domstol. Tobaksbolaget vill stoppa det fortsatta genomförandet av den nya norska lagen om standardiserade, reklamfria tobaksförpackningar, inklusive snusdosor. Domstolen, Oslo byfogdembete, har avsatt en hel vecka för den muntliga domstolsförhandlingen.
Sedan 1 juli i år gäller en ny lag om tobaksförpackningarnas utseende i Norge. Liksom Australien, Frankrike och Storbritannien kräver Norge att tobaken säljs i helt reklamfria förpackningar som alla, oavsett märke, har samma standardiserade färg. Varumärket trycks med ett neutralt typsnitt och ingen dekor tillåts på paketen där de enda bilderna är hälsovarningarna. Samma regler i Norge gäller både för cigaretter och snus. Under en omställningsperiod fram till 1 juli nästa år får företagen sälja slut på produkter som redan fanns ute på marknaden när lagen trädde i kraft.
Swedish Match anser att lagen inte bör gälla snus, med argumentet att snusets hälsorisker är mindre än cigaretternas. I ett första steg för att försöka stoppa eller ändra lagen har bolaget stämt den norska staten och krävt att lagen tillfälligt ska sluta gälla i väntan på ett slutligt avgörande av sakfrågan.
Den norska staten företräds i domstolen av Helse- og omsorgsdepartementet.
Det främsta syftet med reklamfria tobaksförpackningar är att skydda unga från att lockas att börja använda tobak. Norges hälsominister Bent Høie säger till tidningen VG att det ”inte är någon överraskning att tobaksindustrin stämmer Norge på grund av reklamfria förpackningar. Det har de gjort även i Australien, Frankrike och Storbritannien – och förlorat överallt”.
Norge har sedan tidigare en lag som innebär att man inte får skylta med tobaksvaror eller annan tobaksreklam där produkterna säljs. Många andra länder har infört sådana så kallade exponeringsförbud för tobaksvaror och ett lagförslag om att ta bort tobaksskyltning och reklam på säljställen är på gångäven i Sverige. När det gäller reklamfria, standardiserade tobaksförpackningar har svenska lagstiftare ännu inte kommit lika långt, vilket Tobaksfakta och andra svenska folkhälsoföreträdare beklagar.
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...