Hem / ”Philip Morris uppköp av Swedish Match – ett hot mot hälsa och miljö”
Philip Morris uppköp av Swedish Match är en uppmaning till aktivister, experter och drabbade att skärpa arbetet för hälsa, miljö- och klimat och mänskliga rättigheter i förhållande till tobaksindustrin och dess förödande konsekvenser. Det menar människorättsjuristen Parul Sharma.
Den 7 november 2022 stod det klart att ett dotterbolag till den amerikanska tobaksjätten Philip Morris blir majoritetsägare i Swedish Match. Philip Morris VD Jacek Olczak sade i en uttalande att syftet med köpet är att öka försäljningen av båda bolagens produkter.
– Tillsammans kan vi utveckla försäljningen snabbare än vad vi skulle klara av var och en för sig. De marknader där Swedish Match är starka, har vi liten eller ingen närvaro alls, sade han.
Vidare konstaterade han att bolagen kompletterar varandra både geografiskt och produktmässigt. Philip Morris säljer ”heat not burn”-cigaretten Iqos och Swedish Matchs det vita snuset Zyn. Genom att föra samman produkterna, både i USA och på de internationella marknaderna kommer bolagen tillsammans skapa värde, enligt tobaksbolaget. Philip Morris ser detta som något positivt. Man ökar försäljning samtidigt som man arbetar för en tobaksfri värld.
Parul Sharma, människorättsjurist med fokus på hållbar utveckling, ser det på motsatt sätt. Uppköpet av Swedish Match förstärker tobaksindustrins hot mot människor och miljö.
– Philip Morris har fått stark kritik för köpta forskningsrapporter och vinklade slutsatser i frågor som rör tobakens och nikotinets skadeverkningar samt snedvridna slutsatser om hur tobaksindustrin gynnar ekonomin och BNP i vissa länder.
– Vi behöver fortsätta att sprida information om alla negativa konsekvenser som tobaksindustrin för med sig, dess påverkan på människors hälsa och liv och dess enorma miljöpåverkan med avskogning, utarmning av jordar och biologisk mångfald, säger Parul Sharma till Tobaksfakta.
Tobacco Free Kids också kritiska Matt Myers, president för den amerikanska frivilligorganisationen Campaign for Tobacco-Free Kids ser också köpet av Swedish Match som ett hot.
– Genom att köpa Swedish Match får Philip Morris inte bara tillgång till Swedish Matchs styrka för att marknadsföra IQOS. Det stärker samtidigt Swedish Matchs finansiella förmåga att öka försäljningen av smaksatta cigarrer, tuggtobak och snus. Produkter som alla bidrar till sjukdom och död kopplat till tobak, säger Matt Myers till Tobaksfakta.
Läs också: Debattartikel av Philip Morris VD i Dagens industri
2023-05-24
Världshälsoorganisationen WHO är bekymrad över tobaksindustrins fortsatta försök att påverka vetenskaplig forskning, allmänheten, beslutsfattande och media. Nu uppmanas ledare för...
2023-05-08
Produkterna från fyra industrier – tobak, fossila bränslen, ultraförädlade livsmedel och alkohol – är ansvariga för minst en tredjedel av...
2023-05-04
E-cigaretter får enbart köpas på apotek i Australien och bara på recept. Trots detta har e-cigarettbruket bland ungdomar blivit ett...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...
2023-04-12
Med vilseledande kampanjer och köpt forskning har tobaksindustrin i decennier spridit förvirring och tvivel samt försenat viktiga åtgärder för att...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-28
The Tobacco Control Research Group vid brittiska University of Bath får fortsatt finansiering för sitt arbete med att granska den...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...