Tobacco Tactics är Bathuniversitetets databas där de samlar sin forskning om tobaksindustrin, dess företrädare och metoder. I ett inlägg på webbplatsen berättas om Philip Morris International (PMI) försök att övertyga omvärlden som sin satsning på en rökfri framtid bland annat genom att utveckla rökfria semesterdestinationer.

De så kallat rökfria destinationerna får en form av certifiering genom organisationen TUV Austria. För att få certifieringen måste destinationerna tillhandahålla utbildning om rökfria produkter, som till exempel PMI:s Iqos, en tobaksprodukt som hettar upp tobaken istället för att förbränna den.

Ett exempel på destination är den grekiska ön Astypalea som PMI 2019 deklarerade som världens första rökfria ö. Att röka cigaretter inomhus och på viktiga turistplatser utomhus blev förbjudet och i en reklamvideo om Astypalea sa PMI att ”både lokalbefolkningen och besökare uppmuntras att sluta röka helt eller om de inte gör det, byta till rökfria alternativ”.

Hotellen på ön skapade utrymmen för att använda nya rökfria produkter och tillhandahöll testpaket för till exempel Iqos.

Läs mer på Tobacco Tactics webbplats.

 

Läs vidare