Hem / Amerikanska tobaksbolag tvingas annonsera om sina lögner
Amerikanska tobaksbolag tvingas nu att offentligt annonsera om att de tidigare ljugit för allmänheten om hälsoriskerna med rökning. Detta är innebörden i ett domstolsbeslut som kom på tisdagen. Distriktsdomare Gladys Kessler i Washington offentliggjorde då innehållet i de tillrättalägganden som tobaksbolagen måste publicera på olika sätt. Ett av de uttalanden som tobaksindustrin kommer att tvingas gå ut med säger att tobaksbolag avsiktligt utformat cigaretter så att de ska bli mer beroendeskapande. Flera andra av texterna handlar om de skador tobaken för med sig, bl.a. att den dödar 1 200 amerikaner om dagen.
Tisdagens domstolsbeslut är en fortsättning på den rättstvist som pågått sedan 1999 mellan regeringen och tobaksindustrin. År 2006 utfärdade domare Kessler en dom som slog fast att tobaksbolagen överträtt bedrägerilagarna genom att konspirera för att dölja riskerna med cigaretter. Hon har tidigare beordrat bolagen att sluta marknadsföra cigaretter som ”light” och liknande samt att informera om hälsoeffekterna i tidningar och på cigarettpaket. Nu går domstolen ett steg längre.
”Denna domstol har formulerat tillrättaläggande uttalanden som är helt faktabaserade och oemotsägliga och syftar till att förhindra tobaksbolagen från att lura den amerikanska allmänheten i framtiden”, skriver Gladys Kessler i det aktuella beslutet.
Beslutet innehåller fem kategorier av informationstexter som tobaksbolagen ska publicera. Alla börjar med en introduktion som förklarar att ”en federal domstol har slagit fast att åtalade tobaksbolag medvetet lurade den amerikanska allmänheten”, ”här är sanningen”.
Det är ännu inte bestämt när publiceringen av tillrättaläggandena ska börja. Justitiedepartementet och tobaksbolagen ska inom kort mötas för att närmare komma överens om hur och när publiceringen ska ske. Det som diskuteras är bl.a. information på webbsidor, TV-annonsering, tidningsannonser och insticksblad i cigarettpaketen. Senast 1 mars 2013 kräver domare Kessler en rapport om vad parterna kommit fram till.
Här är några av de texter som tobaksindustrin ska publicera:
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...