Hem / JTI smygannonserar på sociala medier
Foto: Pixabay
Japan Tobacco International – JTI –har placerat smygannonser för sina varumärken på Facebook och Instagram i Tyskland, och därigenom kringgått tysk lag som förbjuder marknadsföring som kan uppmuntra ungdomar och unga vuxna att använda tobak. Det visar en granskning från The Bureau for Investigative Journalism.
JTI är världens tredje största multinationella tobaksföretag. Företagets sidor på Facebook låg under kategorierna ”festival” och ”community” och använde typsnitt, färger och bilder som associeras till varumärkena Camel, Winston och American Spirit. Vid första anblicken verkar sidorna handla om evenemang, resor och musik, enligt artikeln, men de har använts för att marknadsföra cigaretter.
JTI har också funnits med på några av Tysklands största musikfestivaler och erbjudit cigarettprover och gratis drycker. Företaget arrangerade också tävlingar. En vinnare publicerade en bild på Instagram med sina priser: ett paket cigaretter, en askkopp med varumärke och gula och blåa Camel-strumpor. En annan deltagare hade fått ett gratis paket cigaretter och en tändare som en överraskningsfödelsedagspresent, enligt artikeln.
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-22
Tobaksfakta med dess medlemsorganisationer har satt nya mål för Tobacco Endgame-arbetet. Målen fokuserar på två handlingslinjer – att stödja kvarvarande...
2024-03-19
Godisliknande smaker och låga priser bidrar till att unga lockas att använda vitt snus. Socialminister Jakob Forssmed (KD) säger till...
2024-03-17
Tobias Andersson, Sverigedemokrat och ordförande i riksdagens näringsutskott, har frågat både socialministern och utrikeshandelsministern vad de gör för att vitt...
2024-03-07
Tobacco Tactics, en databas om företag, organisationer och personer som på något sätt är knutna till tobaksindustrin, har sammanställt information...
2023-12-14
Tobaksfakta.se kom i december i en uppdaterad version. Förändringarna är anpassade efter våra besökares behov: vad som är mest läst,...
2023-12-11
Julkalendrar kommer i många varianter. ENSP (European Network för Smoking Prevention) har skapat Tobacco Free Advent Calendar, med luckor fulla...
2023-12-01
WHO, Världshälsoorganisationen, uppmanar i kampanjen ”Stop the lies”, världens länder att skydda unga från tobaksindustrin och deras dödliga produkter. En...
2023-10-19
I en ny dokumentärserie lyfter Netflix e-cigarettföretaget Juuls uppgång och fall. Röster för och emot e-cigaretter kommer till tals i...