Hem / JTI fortsätter producera cigaretter I Ryssland
Foto: Pixabay
Japans statligt stödda tobaksföretag Japan Tobacco International (JTI) ska avbryta planerade investeringar i Ryssland. Företaget kommer också att sluta marknadsföra sina produkter och inte lansera sin senaste produkt, åtgärder som inte betyder något eftersom marknadsföring är förbjudet och den senaste produkten ändå en flopp, enligt kritiker.
JTI har dock inte lovat att stänga sina fyra fabriker trots kritiken att fortsatt verksamhet skulle pumpa in pengar till den ryska regeringen. JTI har 37 procent av den ryska tobaksmarknaden, som är bolagets andra största marknad efter Japan. Det rapporterar OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting Project).
Även en kommentar i Financial Times tar upp de stora tobaksbolagens motvilja mot att lämna den ryska marknaden.
2025-02-12
Philip Morris International och British American Tobacco pumpar in barnvänliga smaker som blåbär och vattenmelon i konventionella cigaretter. Med ett...
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
2025-02-01
Nio återförsäljare och en tillverkare av e-cigaretter som ser ut att ha liknande smart teknik som till exempel finns i...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...