Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om nya produkter med tobak och nikotin
Tobaksindustrin lanserar kontinuerligt nya nikotinprodukter, både med och utan tobak. Produktutveckling och marknadsföring sker i högt tempo, och myndigheterna har svårt att hinna reglera de nya produkterna. Tobaksföretagen marknadsför dem som mindre skadliga än vanliga cigaretter. Men den vetenskapliga kunskapen om de nya tobaksprodukterna är fortfarande låg, och de långsiktiga hälsoeffekterna okända.
2024-04-24
Den finska regeringen vill minska användningen av vitt snus bland unga. För att åstadkomma det föreslås bland annat förbud för...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-22
Tobaksfakta med dess medlemsorganisationer har satt nya mål för Tobacco Endgame-arbetet. Målen fokuserar på två handlingslinjer – att stödja kvarvarande...
SVD:s podd Dagens story ägnar femton minuter åt att reflektera kring det vita snuset. Stämningen mot Swedish Match i USA...
2024-04-20
En ny dansk studie publicerad i tidskriften Addiction visar att rökning kan vara kopplad till ökningen av visceralt fett, vilket...
2024-04-15
Louise Adermark, forskare inom beroendemedicin vid Göteborgs universitet och expert på nikotin medverkar i Akademilivs podd och pratar om riskerna...
Under 2022 spenderade tobaksbolag 19 miljoner euro på lobbying för att påverka politiska beslut i EU. Det är 28 procent...
Karin Sundin (S) och Dan Hovskär (KD), i samarbete med Tobaksfakta och Riksförbundet VISIR, hälsar välkomna till ett innehållsrikt och...
2024-04-14
379 562 start-kit för e-cigaretter ska skickas till rökare i England. Det är en del av regeringens plan för att...