Hem / Dödsängeln är tillbaka med ny Marlboro-man
Det skriver Peter Kadhammar i en kolumn i Aftonbladet efter att han lyssnat på Philip Morris lunchseminarium med temat ”hur kan tobaksindustrin bidra till ett rökfritt Sverige?”.
Peter Kadhammar skriver om tobaksjättens metoder genom åren. Förr användes ”malboromannen” för att sälja in traditionella cigaretter till konsumenter. Dagens motsvarighet till malboromannen är akademiker och läkare som hjälper Philip Morris att sälja in e-cigaretter till konsumenter – genom att lyfta fram dem som ett hälsosamt alternativt till de traditionella cigaretterna.
Läs kolumnen här
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...
2024-08-27
Vill du veta mer om de största tobaksbolagen? Nu finns en ny artikel i Tobacco Tactics som sammanställer information om...
2024-08-26
The Bureau of Investigative Journalism avslöjar, med hjälp av en visselblåsare, hur Philip Morris finansierade forskning vid japanska universitet för...
2024-08-22
Resultat från en ny studie tyder på att tobaksföretaget Philip Morris International framgångsrikt har lyckats öka allmänhetens förtroende för sin...
2024-08-20
Världshälsoorganisationen (WHO) uttrycker stor oro över tobaksindustrins taktik att påverka vårdgivare genom medicinska utbildningsprogram.