Hem / ”Svensk livsstil” säljer vitt snus till unga kvinnor och icke-rökare
Foto: Istock
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men ny forskning visar att inläggen på sociala media är riktade mot unga kvinnor och icke-rökare.
Lauren O’Hagan, medieforskare vid Örebro universitet, har i en vetenskaplig studie, som publicerats hos NAD, Nordic Studies for Drug and Alcohol, visat hur marknadsföring av vitt snus gjort produkten lockande för unga kvinnor och icke-rökare i Storbritannien. Det berättar Örebro universitet i ett pressmeddelande.
Lauren O’Hagan har gått igenom nästan 500 inlägg på instagram från tobaksbolaget JTI på instagram under perioden 2019-2023. JTI, Japan Tobacco International, var först med vitt snus i Storbritannien och är idag marknadsledande, med en årlig försäljning på 20 miljoner pund.
Lauren O’Hagans analys av JTI:s inlägg visar fyra huvudbudskap i reklamen för vitt snus mot unga:
– Nikotin nämns inte i marknadsföringen, utan det handlar om en trendig livsstil med midsommarfester, kräftskivor och badliv. Unga kvinnor kan enkelt och diskret använda vitt snus. Greppet är detsamma som när tobaksbolagen en gång riktade sig mot kvinnor genom att kalla cigaretter för ”torches of freedom”, säger Lauren O’Hagan.
Bilderna säljer in en svensk livsstil, och i bilderna på produkterna syns ofta frukt. Budskapet är exempelvis att vitt snus som smakar jordgubbar, är bra för hälsan och får dig att känna dig fri – så fri som bara svenskar kan vara.
– Bolaget kan inte i skrift påstå att vitt snus är hälsosamt. I stället bli det bilder av frukt och bär. JTI hävdar att marknadsföringen riktar sig mot vuxna rökare, men bilderna säger något annat, enligt Lauren O’Hagan.
I Storbritannien har olika aktörer påtalat hälsoriskerna med vitt snus och risken med att rikta reklam mot en sårbar grupp som barn och unga.
– Min slutsats är att politiker måste fatta beslut om att reglera marknadsföringen av vitt snus på sociala medier för att skydda unga från att bli exploaterade, säger Lauren O’Hagan.
Ett annat exempel på insats riktad mot unga var fria båtresor till en musikfestival på Isle of Wight. Och under nästan tre veckor i oktober 2020 var företaget på plats i centrala London med sin ”sensational multi-sensory experience”. Med ”Nordic Spirit Nights” öppet för alla skulle Sverige och svenskhet sälja det vita snuset.
– Här fanns svensk natur och doften av skog. Besökarna bjöds in att ta plats vid en lägereld vid en stor sjö och fick pröva typisk svensk mat – och de naturliga smakerna hos vitt snus, berättar Lauren O’Hagan.
Källa:
Svensk frihet och natur säljer vitt snus i Storbritannien till unga kvinnor och icke-rökare A taste of Nordic freedom: The problematic marketing of nicotine pouches in the United Kingdom
2025-12-03
Tobaksindustrins inflytande i USA har ökat markant. Det visar en ny amerikansk rapport. I rapporten hamnar USA på plats 98...
2025-12-02
British Museum har avslutat sitt samarbete med Japan Tobacco International, efter 15 år, uppger Tobacco Reporter. Kritiken mot sponsringsavtalet med...
2025-11-21
Tobaksindustrin har ett ihållande grepp över folkhälsopolitiken i WHO:s europeiska region, visar en ny rapport. I Sverige har problemen till...
2025-11-04
Philip Morris Tyskland influerar tandvården i Tyskland och argumenterar för harm reduction, enligt en rapport i Tobacco Control.
2025-10-24
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder. 30 september släpptes nya avsnitt.
2025-10-21
Snusföretag får inte märka dosorna med ”Skydd för tandköttet”. Lena Sjöberg, tandläkare och ordförande i Tobaksfakta, välkomnar beslutet. Hon menar...
2025-08-14
Den här podcastserien, som bygger på banbrytande forskning, avslöjar tobaksindustrins metoder. Experter från bland annat University of Bath diskuterar de...
2025-08-13
SmokeFree Partnership har granskat EU:s transparensregister för att få en bild av tobaksindustrins närvaro i EU. Informationen bygger på data...
2025-08-06
Enligt en ny studie växer motståndet i Latinamerika och Karibien mot tobaksindustrins inblandning i lagstiftningen om nya nikotinprodukter.
”*” anger obligatoriska fält