Hem / Tobaksindustrin fortsätter förvilla allmänheten med metoder från förr
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet och framåt, och det visar sig att samma metoder för att skapa dimridåer och förvilla allmänheten fortfarande används.
Ett av exemplen som används i rapporten är hur industrin gick till motattack när rökning började förknippas med lungcancer på 1950-talet genom att i amerikanska dagstidningar ifrågasätta forskningen och skapa sitt eget forskningsinstitut, Tobacco Industry Research Committee. Den 4 januari 1954 placerades helsidesannonsen ”Frank Statement to Cigarett Smokers” som en helsidesannons i 448 tidningar i 258 städer över hela USA, och nådde uppskattningsvis 43 miljoner amerikaner. Annonsen hävdade att ”framstående läkare och forskare offentligt har ifrågasatt den påstådda betydelsen av dessa experiment.”
En nutida parallell som tas upp är Philip Morris Internationals ”Smoke-Free Future”-kampanj, där företagets vd i helsidesannonser i USA 2019 talade om företaget vill sluta sälja cigaretter eftersom det är dåligt för folkhälsan.
Samtidigt med kampanjen fortsätter företaget dock att aggressivt marknadsföra sina cigarettprodukter, enligt rapporten Propaganda Crusades by Philip Morris International & Altria: “Smoke-Free Future” & “Moving Beyond Smoke” Campaigns. Exposing the Hypocrisy of the Claim: “A Tobacco Company That Actually Cares About Health” .
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...