Hem / Tobakslobbyns sju sätt att påverka EU-kommissionen
Tobaksindustrins lobbning gentemot EU-kommissionen är intensiv och framgångsrik. Kommissionen misslyckas med att följa tobakskonventionens bestämmelser om transparens om kontakterna med industrin. Det visar en nyligen publicerad rapport.
Forskare från Corporate Europé Observatory (CEO) och European Public Health Alliance (EPHA) har analyserat dokument insamlade under 2019 och 2020 för att undersöka kontakten mellan EU-kommissionen och tobaksindustrin, grupper som finansieras av tobaksindustrin och för dess talan, samt inflytelserika vejpningsgrupper som är ekonomiskt oberoende, men vars åsikter överensstämmer med industrins.
Dokumenten visar att tobaksföretag är aktiva och framgångsrika i att utöva inflytande över flera av EU-kommissionens generaldirektorat genom brev, fysiska möten och andra, mindre väl dokumenterade, kontakter.
Forskarna identifierade sju strategier som tobaksindustrin använder för att påverka generaldirektoraten, de undersökta åren handlade det främst om EU: s nya spårbarhetssystem, EU:s handelsförhandlingar och skattefrågor.
Tobaksindustrin och dess frontgrupper
Om industrins lobbyverksamhet inte uppmärksammas riskerar den politik som syftar till att förbättra folkhälsan att tjäna tobaksföretag istället. Rapportens författare förutspår en ökning av lobbyverksamheten specifikt riktad mot tre av EU-kommissionens nya initiativ: punktskattedirektivet för tobak, tobaksproduktdirektivet, som eventuellt ska revideras under 2021, och EU:s nya handlingsplan för att besegra cancer, där ett av fyra fokusområden handlar om cancerprevention.
Enligt tobakskonventionens artikel 5.3 ska tobaksindustrin inte tillåtas att påverka folkhälsopolitiken. Onödiga kontakter mellan beslutsfattare och företag som tillhandahåller tobaks- och nikotinprodukter ska undvikas. De kontakter som ändå sker ska redovisas öppet.
Kommissionens generaldirektorat ansvarar för olika politikområden och tar fram och genomför initiativ, föreslår lagar och förvaltar EU-program. Enligt de publicerade dokumenten uppfyller inte EU-kommissionen och dess olika generaldirektorat kraven i tobakskonventionen.
Av de undersökta dokumenten framgår att kommissionens generaldirektorat misslyckas med att begränsa kontakten med företag som tillhandahåller tobaks- och nikotinprodukter, liksom om öppenheten om kontakterna, samt att de vägrar att lämna ut information om dessa kontakter.
För att åtgärda bristerna föreslås i rapporten att kommissionen ska upprätta ett offentligt register med alla möten, inklusive protokoll, och korrespondens mellan kommissionens tjänstemän och tobaksindustrin och dess representanter, upprätta en tydligt definierad policy om hur tjänstemän ska hantera kontakter med tobaks- och nikotinindustrin, vidga tolkningen av allmänintresset till att inkludera öppenhet kring lobbyverksamhet, samt att skyddet av folkhälsan som mål går före kommersiella intressen.
Läs hela rapporten här.
Läs mer om vad tobakskonventionen säger om beslutsfattares kontakter med tobaksindustrin i Tobaksfaktas skrift Skydda folkhälsopolitiken mot tobaksindustrin – en vägledning.
Läs mer om tobaksindustrins marknadsföring och strategier för att bromsa och helst stoppa tobaksförebyggande i Tobaksfaktas rapport Dödligt inflytande – om tobaksindustrins sista strid.
2021-04-06
Philip Morris försöker få USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet FDA att övertyga allmänheten om att nikotin inte är så dåligt –...
2021-03-22
Snusbolaget har på sin webbplats och i mejl till kunder använt marknadsföring som var påträngande och uppmuntrade till tobaksbruk. Patent-...
2021-03-19
Tobaksindustrins lobbning gentemot EU-kommissionen är intensiv och framgångsrik. Kommissionen misslyckas med att följa tobakskonventionens bestämmelser om transparens om kontakterna med...
2021-03-15
Tobaksbranschen har länge marknadsfört rökning som en form av frigörelse för kvinnor. Kampanjerna ändras från land till land och över tid men strategin har...
2021-03-01
Enligt British American Tobacco är bolagets nya tobaksprodukter riktade till vuxna rökare som vill sluta. Men i en lång granskande...
2021-02-03
72 procent av butikerna nära skolor i 25 indiska städer marknadsför tobak i barnens ögonhöjd enligt en ny undersökning. Studien...
2021-02-02
Under första halvåret 2020 publicerades 7886 artiklar om tobak. Av dessa var 770 – tio procent – positiva, vilket motsvarar ett annonsvärde...
2021-02-01
Tobaksindustrin gör enorma vinster på människor som är beroende av dess produkter. Men hur används vinsterna? Det avslöjas i ett inlägg på nätverket STOP:s webbplats.
2021-01-18
En före detta anställd vid den Philip Morris International-finansierade Foundation for a Smoke-free World hävdar att hon avskedades efter att...