Hem / Stöd till HBTQ-rörelsen vanlig strategi från tobaksbolag som vill förbättra sitt anseende
Tobaksfakta – oberoende tankesmedja – vill, som vi tidigare rapporterat att Konsumentombudsmannen ska ta ställning om Swedish Matchs nya Pridesnus kan vara en form av förtäckt, otillåten tobaksreklam. Internationell erfarenhet och forskning visar att stöd till HBTQ-rörelsen är en av de metoder som tobaksindustrin i många länder använder för att få ett gott anseende och att marknadsföra sina produkter.
Satsningar för att framstå som ansvarstagande samhällsaktörer, Corporate Social Responsibility, CSR, är en viktig del av tobaksindustrins marknadsföring och strategi för att påverka tobakspolitiken. Exempel är ungdomsprojekt, stöd till utvecklingsprojekt i fattiga länder, utdelning av stipendier och stöd till HBTQ-initiativ. Alla tobaksbolag, inklusive Swedish Match, arbetar med sådana satsningar.
I boken Dödligt inflytande – om tobaksindustrins sista strid berättar vi om tobaksindustrins arbetsmetoder och där kan du bland annat läsa mer om CSR-strategierna.
Den amerikanska debatt- och nyhetssajten www.slate.com publicerade nyligen en analys av tobaksindustrins ansträngningar att knyta band till HBTQ-rörelsen.
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...