Hem / Stöd till HBTQ-rörelsen vanlig strategi från tobaksbolag som vill förbättra sitt anseende
Tobaksfakta – oberoende tankesmedja – vill, som vi tidigare rapporterat att Konsumentombudsmannen ska ta ställning om Swedish Matchs nya Pridesnus kan vara en form av förtäckt, otillåten tobaksreklam. Internationell erfarenhet och forskning visar att stöd till HBTQ-rörelsen är en av de metoder som tobaksindustrin i många länder använder för att få ett gott anseende och att marknadsföra sina produkter.
Satsningar för att framstå som ansvarstagande samhällsaktörer, Corporate Social Responsibility, CSR, är en viktig del av tobaksindustrins marknadsföring och strategi för att påverka tobakspolitiken. Exempel är ungdomsprojekt, stöd till utvecklingsprojekt i fattiga länder, utdelning av stipendier och stöd till HBTQ-initiativ. Alla tobaksbolag, inklusive Swedish Match, arbetar med sådana satsningar.
I boken Dödligt inflytande – om tobaksindustrins sista strid berättar vi om tobaksindustrins arbetsmetoder och där kan du bland annat läsa mer om CSR-strategierna.
Den amerikanska debatt- och nyhetssajten www.slate.com publicerade nyligen en analys av tobaksindustrins ansträngningar att knyta band till HBTQ-rörelsen.
2023-09-22
Vissa parter till tobakskonventionen har kontaktats av företrädare för tobaksindustrin med erbjudanden inför partskonferensen i höst. Konventionssekretariatet uppmanar därför parterna...
2023-09-21
De konservativa partiet Tories i Storbritannien har accepterat en donation på 350 000 pund från ett företag som tillverkar färgglada...
2023-09-11
Från 1 juli måste stora amerikanska tobaksföretag börja sätta upp iögonfallande skyltar som berättar om de dödliga konsekvenserna av cigarettrökning...
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-08-14
En serie ”gräsrotskampanjer” som vänder sig till brittiska e-cigarettanvändare visar sig i själva verket drivas av lobbygrupper med kopplingar till...
2023-06-26
Möjligheten att införa ett lobbyregister ska återigen utredas i Sverige. Ett sådant register välkomnas av tobakspreventiva organisationer som vill att...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-06-02
Sara Skyttedal (KD) och Johan Nissinen (SD), två av Sveriges EU-parlamentariker, deltog på tobaksfria dagen i ett möte i Europaparlamentet...