Hem / Tobaksjättar attackerar via EU-domstolen
Några av världens största tobaksbolag, med Philip Morris i spetsen, har fått möjlighet att i Europadomstolen ifrågasätta det nya tobaksproduktdirektivets laglighet.
Det är högsta domstolen i London som efter en kort förhandling den 3 november hänskjutit ärendet till EU-domstolen.
Philip Morris vände sig i juni till högsta domstolen i London för att den vägen försöka angripa direktivet i EU:s högsta rättsliga instans. För att ett ärende ska tas upp där krävs nämligen att en nationell domstol hänskjutit det dit.
Ännu en orsak för Philip Morris att välja just högsta domstolen i London som startpunkt var att den är känd som ett effektivt forum som snabbt kan hänföra mål till EU-domstolarna.
Det som tobaksjättarna nu främst angriper är direktivets bestämmelse om att varningar bestående av bilder och text ska täcka 65 procent av båda storsidornas ytor.
Tobaksbolagen, som satsade mer på lobbying än någonsin i sina försök att stoppa tobaksproduktdirektivet när det behandlades i EU-instanserna, hävdar nu att EU missbrukat sina befogenheter genom att bryta mot grundläggande rättigheter och mot den så kallade subsidiaritetsprincipen, som säger att beslut ska fattas på lägsta möjliga effektiva nivå.
EU-domstolens granskning av klagomålen beräknas ta upp till två år, och under tiden gäller tobaksproduktdirektivet, som trädde i kraft i maj 2014 och ska vara helt genomfört i maj 2016.
Genom att alliera sig med Tyskland lyckades tobaksindustrin stoppa det direktiv mot reklam och sponsring som antogs 1998. EU-domstolen upphävde direktivet år 2000. EU tvingades arbeta om direktivet så att det följde domstolens argument, vilket medförde en klar försvagning.
När det första tobaksproduktdirektivet antogs 2001 överklagades det i EU-domstolen av några tobaksbolag som ansåg att EU inte hade laglig rätt att reglera halterna av tjära, nikotin och koloxid i cigaretter som tillverkades inom EU, men exporterades till länder utanför EU. Den gången vann EU.
Källor: BBC, 3 november, och EU-Observer, 4 november.
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...