Hem / Konkurrensverket stämmer Swedish Match
Såväl andra snustillverkare som konsumenter har missgynnats av marknadsdominerande Swedish Matchs agerande kring sina snuskylar i butikerna. Det anser Konkurrensverket som nu stämmer Swedish Match och kräver företaget på ca. 38 miljoner kronor i böter (konkurrensskadeavgift).
Swedish Match lånar ut snuskylar till återförsäljare av tobak. Bolaget tillåter återförsäljarna att förvara även snus från andra tillverkare i dessa kylar, men har infört nya regler för hur andra tillverkares snus ska visas i kylarna.Enligt tidigare praxis har konkurrenterna själva fått utforma och placera ut sina hyllkantsetiketter i Swedish Matchs snuskylar, så länge de varit anpassade till befintliga etiketthållare. Nu harSwedish Match i stället bland annat åtit byta ut konkurrerande snustillverkares hyllkantsetiketter i snuskylar mot gråvita etiketter utan prisuppgift, vilket enligt Konkurrensverkets uppfattning särskilt har missgynnat lågprissnus.
Enligt konkurrensreglerna är det förbjudet för en dominerande aktör på marknaden att missbruka sin dominerande ställning.Konkurrensverket har nu lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt för att få konkurrensskadeavgift på ca. 38 miljoner kronor utdömda.
– När ett dominerande företag missbrukar sin starka ställning på marknaden så sätts konkurrensen ur spel. Det är ett allvarligt brott mot konkurrensreglerna, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
– Swedish Matchs agerande har inte utgjort en normal affärsåtgärd. Tvärtom har etikettsystemet bidragit till mindre priskonkurrens och sämre förutsättningar för konkurrenter att expandera och träda in på marknaden.
Swedish Match säger i ett pressmeddelande att bolaget ”kommer att bestrida stämningsansökan kraftfullt”. Enligt Swedish Match grundar sig stämningsansökan på en felaktig uppfattning om syftet med etikettsystemet på snushyllorna.
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...
2023-01-04
Nyligen släppte Smoke Free Partnership en infografik över tobakslobbyns närvaro i EU-korridorerna. Siffrorna visar på en avsevärd ökning mellan åren...