Hem / Konkurrensverket stämmer Swedish Match
Såväl andra snustillverkare som konsumenter har missgynnats av marknadsdominerande Swedish Matchs agerande kring sina snuskylar i butikerna. Det anser Konkurrensverket som nu stämmer Swedish Match och kräver företaget på ca. 38 miljoner kronor i böter (konkurrensskadeavgift).
Swedish Match lånar ut snuskylar till återförsäljare av tobak. Bolaget tillåter återförsäljarna att förvara även snus från andra tillverkare i dessa kylar, men har infört nya regler för hur andra tillverkares snus ska visas i kylarna.Enligt tidigare praxis har konkurrenterna själva fått utforma och placera ut sina hyllkantsetiketter i Swedish Matchs snuskylar, så länge de varit anpassade till befintliga etiketthållare. Nu harSwedish Match i stället bland annat åtit byta ut konkurrerande snustillverkares hyllkantsetiketter i snuskylar mot gråvita etiketter utan prisuppgift, vilket enligt Konkurrensverkets uppfattning särskilt har missgynnat lågprissnus.
Enligt konkurrensreglerna är det förbjudet för en dominerande aktör på marknaden att missbruka sin dominerande ställning.Konkurrensverket har nu lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt för att få konkurrensskadeavgift på ca. 38 miljoner kronor utdömda.
– När ett dominerande företag missbrukar sin starka ställning på marknaden så sätts konkurrensen ur spel. Det är ett allvarligt brott mot konkurrensreglerna, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
– Swedish Matchs agerande har inte utgjort en normal affärsåtgärd. Tvärtom har etikettsystemet bidragit till mindre priskonkurrens och sämre förutsättningar för konkurrenter att expandera och träda in på marknaden.
Swedish Match säger i ett pressmeddelande att bolaget ”kommer att bestrida stämningsansökan kraftfullt”. Enligt Swedish Match grundar sig stämningsansökan på en felaktig uppfattning om syftet med etikettsystemet på snushyllorna.
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...