Hem / Konkurrensverket stämmer Swedish Match
Såväl andra snustillverkare som konsumenter har missgynnats av marknadsdominerande Swedish Matchs agerande kring sina snuskylar i butikerna. Det anser Konkurrensverket som nu stämmer Swedish Match och kräver företaget på ca. 38 miljoner kronor i böter (konkurrensskadeavgift).
Swedish Match lånar ut snuskylar till återförsäljare av tobak. Bolaget tillåter återförsäljarna att förvara även snus från andra tillverkare i dessa kylar, men har infört nya regler för hur andra tillverkares snus ska visas i kylarna.Enligt tidigare praxis har konkurrenterna själva fått utforma och placera ut sina hyllkantsetiketter i Swedish Matchs snuskylar, så länge de varit anpassade till befintliga etiketthållare. Nu harSwedish Match i stället bland annat åtit byta ut konkurrerande snustillverkares hyllkantsetiketter i snuskylar mot gråvita etiketter utan prisuppgift, vilket enligt Konkurrensverkets uppfattning särskilt har missgynnat lågprissnus.
Enligt konkurrensreglerna är det förbjudet för en dominerande aktör på marknaden att missbruka sin dominerande ställning.Konkurrensverket har nu lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt för att få konkurrensskadeavgift på ca. 38 miljoner kronor utdömda.
– När ett dominerande företag missbrukar sin starka ställning på marknaden så sätts konkurrensen ur spel. Det är ett allvarligt brott mot konkurrensreglerna, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
– Swedish Matchs agerande har inte utgjort en normal affärsåtgärd. Tvärtom har etikettsystemet bidragit till mindre priskonkurrens och sämre förutsättningar för konkurrenter att expandera och träda in på marknaden.
Swedish Match säger i ett pressmeddelande att bolaget ”kommer att bestrida stämningsansökan kraftfullt”. Enligt Swedish Match grundar sig stämningsansökan på en felaktig uppfattning om syftet med etikettsystemet på snushyllorna.
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...