Organisationen startade med en liten grupp mammor och har utvecklats till en framgångsrik och prisbelönt gräsrotskampanj för tobakskontroll.

Uppdraget är viktigt, eftersom Jordanien är ett ungt land – hälften av befolkningen är under 24 år – och 1 av 6 länder i världen där rökningen ökar.

Mer än 4 av 10 vuxna (inklusive 2 av 3 män) i Jordanien röker, och nästan en fjärdedel av skolbarn i åldrarna 13–15 år. Jordanien har också en av de högsta andelarna passiv rökning, som 80 procent av de vuxna utsätts för, vilket innebär att även personer som inte röker skadas av tobaksprodukter.

Unga människor förekommer i Tobacco Free Jordans antirökkampanjer och gruppen har producerat en bok, tecknade serier och sånger som syftar till att utbilda ungdomar. Arbetet har fått uppmärksamhet från 1,2 miljoner Facebook-anhängare, erkännande från den jordanska kungafamiljen och prisats av Världshälsoorganisationen WHO.

Läs mer om Tobacco Free Jordan på nätverket STOP:s webbplats.

Läs vidare