Hem / Brittisk aktieanalytiker: Neutrala förpackningar ett av få hot mot tobaksindustrins lönsamhet
Att köpa aktier i tobaksbolag har länge varit en av de mest lönsamma investeringar man kan göra – och fortsätter att vara det trots minskande rökning i många länder och hälsopolitiska strävanden att minska tobaksbruket. I en artikel i The Telegraph gör experten Emma Simon en ingående analys av tobaksindustrins lönsamhet och framtidsutsikter. Hon förutsäger en fortsatt gynnsam ekonomisk utveckling för tobaksbolagen, med neutrala förpackningar som ett av de få riktigt allvarliga hoten.
”Skulle du investera i en sektor där försäljningen av den viktigaste produkten minskar, där de stora bolagen är inblandade i rättsprocesser på mångmiljardnivå och där lagändringar allt mer begränsar möjligheterna att marknadsföra produkterna?”
Med den retoriska frågan inleder Emma Simon sin analys som sedan fortsätter med att förklara varför tobaksaktier trots de uppräknade hoten mot lönsamheten fortsätter att ge en stabil och ökande avkastning. Avkastningen på aktierna i stora bolag som British American Tobacco, Imperial Tobacco och Philip Morris har mångdubblats det senaste decenniet.
Hon skriver att tobaksaktier brukar anses vara skyddade mot effekter av konjunkturnedgångar eftersom tobak är beroendeframkallande och därför inte det första som brukarna sparar in på i sämre tider.
Tack vare tobaksförebyggande insatser minskar rökningen i många länder i Europa samt i USA. Ändå har tobaksindustrin lyckats fortsätta att vara lönsam även på dessa marknader, påpekar Emma Simon. Hon hävdar att industrin till och med kunnat dra nytta av de tobaksskattehöjningar som många länder använder som ett tobakspolitiskt verktyg. Skattehöjningarna gör att konsumenterna väntar sig att tobak ska bli dyrare och detta utnyttjar tobaksbolagen till att höja priserna på produkterna och därmed sina vinstmarginaler! Bolagen säljer färre cigaretter, men tjänar mer på varje såld cigarett.
Ett annat viktigt skäl till tobaksindustrins fortsatta ekonomiska framgångar är att de satsar på nya marknader med utvecklingspotential; Asien, Sydamerika, Östeuropa och Afrika. På så sätt kan de kompensera för minskande tobaksbruk i USA och Västeuropa. En ännu jungfrulig marknad är Kina där tobaksproduktionen och –försäljningen hittills skötts av ett statligt monopol.
Tillväxtpotentialen för de stora tobaksbolagen på dessa marknader är enorm. Genom marknadsföring lockar man tobaksanvändare i utvecklingsländerna att gå över till välkända amerikanska och europeiska cigarettmärken som Marlboro och Lucky Strike.
Det största hotet mot tobaksindustrins möjligheter att exploatera dessa nya marknader är, skriver Emma Simon, om allt fler länder följer Australiens exempel och inför neutrala tobaksförpackningar, ”plain packaging”. Om alla cigaretter säljs i likadana, dekorlösa paket blir det svårare att rekrytera nya kunder på det sätt som görs idag.
Länk till artikeln i The Telegraph
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-13
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-05-09
USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet FDA planerar att förbjuda mentolcigaretter och smaksatta cigarrer. Det meddelade myndigheten i slutet av april.