Hem / Amerikanska tobaksbolag tvingas annonsera om sina lögner
Amerikanska tobaksbolag tvingas nu att offentligt annonsera om att de tidigare ljugit för allmänheten om hälsoriskerna med rökning. Detta är innebörden i ett domstolsbeslut som kom på tisdagen. Distriktsdomare Gladys Kessler i Washington offentliggjorde då innehållet i de tillrättalägganden som tobaksbolagen måste publicera på olika sätt. Ett av de uttalanden som tobaksindustrin kommer att tvingas gå ut med säger att tobaksbolag avsiktligt utformat cigaretter så att de ska bli mer beroendeskapande. Flera andra av texterna handlar om de skador tobaken för med sig, bl.a. att den dödar 1 200 amerikaner om dagen.
Tisdagens domstolsbeslut är en fortsättning på den rättstvist som pågått sedan 1999 mellan regeringen och tobaksindustrin. År 2006 utfärdade domare Kessler en dom som slog fast att tobaksbolagen överträtt bedrägerilagarna genom att konspirera för att dölja riskerna med cigaretter. Hon har tidigare beordrat bolagen att sluta marknadsföra cigaretter som ”light” och liknande samt att informera om hälsoeffekterna i tidningar och på cigarettpaket. Nu går domstolen ett steg längre.
”Denna domstol har formulerat tillrättaläggande uttalanden som är helt faktabaserade och oemotsägliga och syftar till att förhindra tobaksbolagen från att lura den amerikanska allmänheten i framtiden”, skriver Gladys Kessler i det aktuella beslutet.
Beslutet innehåller fem kategorier av informationstexter som tobaksbolagen ska publicera. Alla börjar med en introduktion som förklarar att ”en federal domstol har slagit fast att åtalade tobaksbolag medvetet lurade den amerikanska allmänheten”, ”här är sanningen”.
Det är ännu inte bestämt när publiceringen av tillrättaläggandena ska börja. Justitiedepartementet och tobaksbolagen ska inom kort mötas för att närmare komma överens om hur och när publiceringen ska ske. Det som diskuteras är bl.a. information på webbsidor, TV-annonsering, tidningsannonser och insticksblad i cigarettpaketen. Senast 1 mars 2013 kräver domare Kessler en rapport om vad parterna kommit fram till.
Här är några av de texter som tobaksindustrin ska publicera:
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...