Hem / Amerikanska tobaksbolag tvingas annonsera om sina lögner
Amerikanska tobaksbolag tvingas nu att offentligt annonsera om att de tidigare ljugit för allmänheten om hälsoriskerna med rökning. Detta är innebörden i ett domstolsbeslut som kom på tisdagen. Distriktsdomare Gladys Kessler i Washington offentliggjorde då innehållet i de tillrättalägganden som tobaksbolagen måste publicera på olika sätt. Ett av de uttalanden som tobaksindustrin kommer att tvingas gå ut med säger att tobaksbolag avsiktligt utformat cigaretter så att de ska bli mer beroendeskapande. Flera andra av texterna handlar om de skador tobaken för med sig, bl.a. att den dödar 1 200 amerikaner om dagen.
Tisdagens domstolsbeslut är en fortsättning på den rättstvist som pågått sedan 1999 mellan regeringen och tobaksindustrin. År 2006 utfärdade domare Kessler en dom som slog fast att tobaksbolagen överträtt bedrägerilagarna genom att konspirera för att dölja riskerna med cigaretter. Hon har tidigare beordrat bolagen att sluta marknadsföra cigaretter som ”light” och liknande samt att informera om hälsoeffekterna i tidningar och på cigarettpaket. Nu går domstolen ett steg längre.
”Denna domstol har formulerat tillrättaläggande uttalanden som är helt faktabaserade och oemotsägliga och syftar till att förhindra tobaksbolagen från att lura den amerikanska allmänheten i framtiden”, skriver Gladys Kessler i det aktuella beslutet.
Beslutet innehåller fem kategorier av informationstexter som tobaksbolagen ska publicera. Alla börjar med en introduktion som förklarar att ”en federal domstol har slagit fast att åtalade tobaksbolag medvetet lurade den amerikanska allmänheten”, ”här är sanningen”.
Det är ännu inte bestämt när publiceringen av tillrättaläggandena ska börja. Justitiedepartementet och tobaksbolagen ska inom kort mötas för att närmare komma överens om hur och när publiceringen ska ske. Det som diskuteras är bl.a. information på webbsidor, TV-annonsering, tidningsannonser och insticksblad i cigarettpaketen. Senast 1 mars 2013 kräver domare Kessler en rapport om vad parterna kommit fram till.
Här är några av de texter som tobaksindustrin ska publicera:
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...
2024-08-27
Vill du veta mer om de största tobaksbolagen? Nu finns en ny artikel i Tobacco Tactics som sammanställer information om...
2024-08-26
The Bureau of Investigative Journalism avslöjar, med hjälp av en visselblåsare, hur Philip Morris finansierade forskning vid japanska universitet för...
2024-08-22
Resultat från en ny studie tyder på att tobaksföretaget Philip Morris International framgångsrikt har lyckats öka allmänhetens förtroende för sin...
2024-08-20
Världshälsoorganisationen (WHO) uttrycker stor oro över tobaksindustrins taktik att påverka vårdgivare genom medicinska utbildningsprogram.
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...