Där har myndigheten för konsumentskydd utfärdat böter för tobaksbolaget på drygt en miljon real, motsvarande 3,4 miljoner svenska kronor.

Motiveringen är att kampanjen uppenbart vänder sig till barn mellan 12 och 15 år och därför strider mot tobakslagen.

Philip Morris uppges ha genomfört kampanjen i ett 50-tal länder.

– Böterna skickar ett skarpt budskap till tobaksindustrin att varken regeringen eller det civila samhället i Brasilien tolererar att tobaksindustrin riktar sin marknadsföring till barn och ungdomar.

Det säger Monica Andreiz i Alliansen för tobakskontroll, ATC, som anmälde kampanjen till konsumentmyndigheten.

En annan företrädare för ATC säger till tidningen Folha de S.Paulo att kampanjen är mycket cynisk med sitt budskap om personlig frihet och autonomi när produkten i själva verket gör konsumenterna beroende.

Marknadsföringen har som bärande teman nöjen, musik och sport.

Det är tydligt att kampanjen vänder sig till unga som ännu inte börjat röka och att den inte handlar om att locka över rökare av andra märken, säger en företrädare för konsumentmyndigheten till Folha de S.Paulo.

Philip Morris har inte kommenterat böterna men väntas överklaga.

Folha de S.Paulo (portugisiska)

Läs vidare